onsdag 28 maj 2014

Plastbanta

Nu var det ett tag sedan jag skrev ett riktigt blogginlägg. Därför krävs det ett riktigt bra idag för att komplettera!;-)

Ända sedan vi flyttade in i vårt hus har vi försökt att göra vårt liv så miljövänligt, giftfritt och ekologiskt som möjligt. Vi började med att börja källsortera och skaffa kompost. Nu ska vi gå ännu ett steg och plastbanta köket i sommar. Springa på loppisar och köpa gamla gjutjärnspannor, rostfria bunkar, glasskålar, smörknivar och köksredskap i trä. Allt för att få ett mer giftfritt liv.

Jag har även beställt den här smarta grejen från KeepJar.



Det är en napphållare som du sätter fast på en vanlig barnmatsburk i glas! Det är så jäkla smart att jag önskar att jag kommit på det själv!:-) Själva napphållaren och locket är gjord av BPA-fri polyeten.
Barnmatsburkar är tillverkade i glas som är naturligt fria från bisfenol och ftalater. Dinappar är ju vanligtvis tillverkade i silikon eller latex. Och den var inte alls dyr, bara 89:-. En glasnappflaska med napphållare och napp kostar ca 200:-. Här kan du klicka hem den!

Så vad har vi mer gjort? Jo... Jag har ju t.ex. gått över till att använda menskopp istället för tamponger och bindor. Jag älskar min menskopp! Det är så enkelt och smidigt! Jag behöver aldrig tänka på att jag har mens. Jag kan göra precis allt, till och med bada! Och jag känner inte ens att den finns där. Det är snarare tvärtom, jag glömmer bort att jag har mens. Och jag har upptäckt två saker, som jag absolut inte saknar(!), som blivit "konsekvenser" av att jag börjat med menskopp. Det ena är att min mensvärk, som förut var olidlig (knaprade Alvedon de två första dagarna!) har så gott som upphört. Det andra är att jag inte haft någon svampinfektion i underlivet sen jag började med menskopp. Hur skönt är inte det?! Aldrig mer något kliande eller svidande, naturell yoghurt eller vagitorier i underlivet! Härligt! Tack för det menskoppen!:-)

Det är typ detta jag kommer på just nu men jag kommer hålla er uppdaterade på vad vi hittar på!:-)
Nu måste jag ta hand om mina kids!
Tjingeling!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar