fredag 11 januari 2008

Slappar-dag

Idag har vi haft en riktig slappar-dag. Lovisa vaknade redan 05:30 imorse. Jag hyschade henne och sa åt henne att sova en stund till. Vet inte om hon somnade om men jag gjorde de i alla fall. 06:30 vaknade Loa och va hungrig och de hörde förstås Lovisa som oxå ville ha välling. Vi tog upp henne och hon fick välling, sen låg vi i sängen hela förmiddan och sov/glodde på tv. När de blev dags för lunch gick vi till affären och handlade. Till lunch blev de makaroni-sallad. Lättlagat, billigt och jättegott! Receptet kommer från min kompis Tessan. De lyder så här:

Makaroni-sallad
1 paket gnocchi pasta
1 paket kokt skinka
2-3 syrliga äpplen (Granny Smith)
1-2 burkar majs
1 purjolök
5 dl creme fraiche
1-1½ dl majonäs
1 klick senap
1 citron
Citronpeppar
Salt
Svartpeppar

Koka pastan. Under tiden; grovhacka äpplena och skär purjon och skinkan i bitar. Blanda creme fraichen, majonäsen och senapen i en bunke. Riv i skalet från citronen, dela den och kläm ur saften i blandningen. Smaka av med citronpeppar, salt och svartpeppar.
När pastan är klar så skölj den i kallt vatten. Blanda i äpplena, purjon, skinkan, majsen och såsen. Klart!:-) (Detta blir väldigt mycket och kan sparas i ca 2-3 dygn. Perfekt att göra i förväg!)

Sen tog jag en dusch och sen har vi inte hunnit med så mycket mer än att äta pizza. Och nu sitter jag här, Loa sitter i babysittern nedanför mig och pratar och sprattlar, Lovisa leker på sitt rum och Lars har nyss åkt till jobbet för att jobba natten. Så jag är ensam ikväll... Men de kan va skönt ibland de med även om jag saknar honom jättemycket.

Imorn börjar rean på Polarn o Pyret så jag hade väl tänkt att ta mig dit på nåt vis. Måste ha barnen med mig och de e ju inte de lättaste. Mycket folk kommer de säkert oxå att vara. Får se hur jag gör. Ska iaf till min kompis Linda och gratta henne på födelsedagen. Hon blir ju gammal som gatan, 28 år!!:-D De blir ju jag oxå snart... Känns så skumt att man hunnit bli så gammal. Fyllde ju nyss 25. Har inte känt av nån 30-årskris än men de kanske kommer...:-)

1 kommentar:

  1. Hejsan Jessica!

    Jag hoppas att du inte har något emot att jag tittar in här ibland och skriver något. Vi känner ju inte varandra. Men jag känner ju Zara och Emil, så det kanske kan räknas?? :-)

    Först och främst så vill jag återigen säga att era barn är såååå söta. Riktiga gullungar. Så charmiga.

    Och nu till något mindre gulligt: HUR SJUTTON kan du skriva att din kompis, som fyllde 28 år, är gammal som gatan??? Tack för den, din filur. Jag fyller 39 den 8/2 och har ganska små barn. Känner mig som 190, och när jag läste vad du skrev, så steg min ålder genast till 372 år. Minst!! (Jag hoppas att du fattar att jag skämtar nu, så du inte tror att jag skäller på dig.) Men vet du vad?? Jag skiter i att jag snart är 40 Man är inte äldre än man gör sig. Och att jag känner mig som 597 år just nu, det har ju faktiskt sina orsaker.

    Ta hand om din fina familj. Ni har så fina barn och du verkar vara en väldigt fin mamma.

    Ha det så bra, Jessica.

    Kram från

    Carina Persson i Kristianstad

    min blogg: http://carina69.blogg.se

    Har inte skrivit där sedan Peters begravning i december, men ska skriva där i morgon

    SvaraRadera